tisdag, mars 10, 2009

mamma lär sig skicka sms.

Mamma ligger på sjukhus och lär sig skicka sms. Ganska smart utnyttjad tid tycker jag. Inga böcker, inga besök, bara en ny mobil och en instruktionsbok. För att hjälpa henne på traven har jag skickat ett par tre sms det senaste dygnen för att få henne att vilja svara. Så igår fick jag det allra första sms-svaret och idag dök det andra upp.

sms ett: Tack
sms två: Hej nuska vi se hur jag klarar det har puss fran mamma som mar ganska bra


Jag tycker hon har gjort väldigt stora framsteg på kort tid. Det enda som återstår är egentligen skiljetecken och åäö. Inte dåligt av en nyopererad mamma. Pappa kan ju sedan tidigare skicka sms, så nu är så att säga hela familjen sms-funktionsduglig.

8 kommentarer:

It´s all about me sa...

Men! Hur mår din mamma? Vad har hänt?

Mina föräldrar och jag kommunicerar flitigt med sms, med smileys och hela kittet, däremot har mormor ännu inte riktigt förstått det där med sms, även om hon faktiskt har en mobil! :)

egoistiska egon sa...

Jo hon mår ganska bra, hon får nog åka hem imorgon! Det var en planerad operation, så inget akut eller så.

Smileys vet nog inte ens pappa vad det är, men mamma utnyttjar det flitigt i mail så jag utgår från att det lär dyka upp i smsen framöver :) Min 89-åriga moster (många år mellan mammas syskon...) har haft bredband sen första gången det "kom", kollar mailen två gånger per dag varje dag och kan sms:a sen länge. Så coolt när de äldre anammar nya tekniker istället för att bara avfärda det!

Matilda sa...

Det låter ungefär som när jag lärde mamma att skicka sms. Det var typ tio år sedan tror jag.
Hade suttit med henne i en kvart kanske och lärt henne hur man gjorde. Sedan åkte jag hemifrån och åkte och fikade med några vänner. Ungefär när vi hade fikat klart fick jag sms av mamma: ”Nu har jag lärt mig skriva med små bokstäver också!”.
Då hade hon suttit i typ en timme och försökt. Trägen vinner som det heter. Jag älskar min mamma!

TORGNYSDOTTER sa...

mina föräldrar får oftast mig att känna mig helt tekniskt efterbliven.
Jag skaffade min första e-postadress 1997 vilket känns rätt tidigt. Icke desto mindre hann min far redan ett år tidigare, lite överlägset uttråkat, fråga mig:
"ska jag maila eller snaila?" när jag bad om en artikel. Jag begrep inte vad han pratade om. Och jag var medie-och kommunikationsstudent.

Annars kan jag meddela att min mor en gång skickat ett mess fel till mig. Med erotiskt innehåll. Ville dö.
Och nu ber jag till gud att hon inte läser denna blogg, för jag har aldrig låssats om det.

It´s all about me sa...

HAHAHAHAHAAA åt Torgnysdotters inlägg om erotiska sms:et från mamman, OMG!

Jag skaffade min första email 1996, jag minns tom adressen; annasworld@hotmail.com Det var nog dit din kompis Tobbe och jag mailade varandra:)

Skönt att det inte var något allavrligt med din mamma, pjuuh! Then again - planerade operationer kan vara nog så skrämmande.

Emmama sa...

Hoppas din mamma snart ar hemma igen! Min mamma svarade lange OK pa alla sms hon fick, vad vi an skrev men nu kan aven hon! :) Kram!

egoistiska egon sa...

Matilda: Jävlar vad duktigt och snabbt!

Torgnysdotter: Haha! Och erotiska smset minns jag, tror du var hemma hos oss i ett lätt nervöst tillstånd precis när det hänt? ;)

annaluna: den mailadressen kommer jag ihåg! haha.
och jo, operationer är ju läskiga överlag liksom :(

emma: ja, hon får nog åka hem idag tror jag! vad gulligt att svara så, det där hade ni ju kunnat utnyttja ;) kanske ni gjorde? kram!

Anne sa...

Så fint när föräldrarna försöker. Hoppas din mamma blir bra snart.