onsdag, april 01, 2009

originalspråk är det allra bästa.

Vanligtvis kostar ju engelska pocketböcker dyra pengar, runt en hundralapp styck eller så. Men eftersom jag hade ett presentkort på trehundra plus att det var köp-4-betala-för-3-erbjudande gick jag ut från butiken fyra böcker och tre kronor rikare än när jag klev in genom dörrarna. Hur praktiskt som helst! Det blev Bright Shiny Morning - James Frey, The White tiger - Aravind Adiga, The sorrows of an American - Siri Hustvedt och The Brief Wondrous Life of Oscar Wao - Junot Diaz. Med tanke på alla priser och utmärkelser och fina recensioner dessa böcker fått har jag antagligen alldeles utmärk boksmak som valde dessa små godbitar. Längtar efter att läsa dem, allihopa. Ska bara läsa ut Sen tar vi Berlin först.

8 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

...då gäller det att inte förälska sig allt för djupt i finska författare...

egoistiska egon sa...

haha, verkligen! för övrigt borde väl finska böcker, eller böcker översatta till finska, innehålla fler sidor rent generellt. eller? kanske finns statistik på detta någonstans.

It´s all about me sa...

Och här är ytterligare ett tillfälle då jag är lycklig över flytande spanska! :)

Faktiskt så har jag ju läst en del Marian Keyes...ehum... I vilket fall så är detta ett udda undantag då jag gillat översättningarna BÄTTRE än originalspråket! Skumt, faktiskt. Måste vara en jävligt bra översättare med andra ord.

Sen undrar jag hur en av mina favoriter, Paasilinna, skriver egentligen - appropå finska, eftersom jag bara läst honom på svenska av naturliga skäl. Intressant det där med sidantal, skulle vara kul med statistik hur många sidor översättningar blir på.

Borde inte typ finska till kinesiska resultera i typ från en bok på 500 sidor till 100 eller nått?

egoistiska egon sa...

det förstår jag, skulle gärna kunna flytande spanska, eller varför inte franska. just nu känns skoltyskan sisådär relevant.

haha, bra fråga! det kan nog ligga något i det. fan, någonstans måste den här informationen ju gå att hitta.

Jenny sa...

Åh, lässuget griper tag i mig! Läser just nu Capote och måste gömma boken under sängen ibland, för att den är läskig.

egoistiska egon sa...

Sett på din blogg att du läser den och tänkt fråga dig vad du tycker. Har du sett filmen om capote också? Den tillsammans med boken blev en så fin helhetsbild av händelserna ur fler perspektiv.

Jenny sa...

Jag har bara kommit till sida 100, så jag vet inte än. Borde nog veta. Mer lättläst än jag trodde. Och filmen såg jag för längesen och kommer faktiskt inte ihåg hur den var!

egoistiska egon sa...

Men den är ju lite klurig. Lättläst ja, men en sån bok som man liksom funderar mkt över i efterhand. Iaf jag. Jag blev jättesugen att se filmen igen när jag läst boken!