måndag, augusti 03, 2009

jag har surfat recept i en timme utan lycka.

Ge mig ett vettigt recept* på bröd som ej innehåller vete**, mjölkprodukter*** och apelsin och jag kommer antagligen att vara dig evigt tacksam.

* Har aldrig bakat bröd förut. Det ska alltså inte vara något jävla hitech-brödbakande med deg som ska fipplas med i flera dygn eller avancerade ingredienser.
** Glutenfria mjölmixer fungerar inte eftersom de innehåller vetestärkelse, även dinkelmjöl, grahamsmjöl och rågsikt osv innehåller vete.
*** Mjölk/smör/grädde går ofta att ersätta, däremot går det inte med filmjölk och ost.

9 kommentarer:

Underlandet sa...

Vad sägs om det här receptet?

egoistiska egon sa...

men fantastiskt! TACK! verkligen! letat som fan på den där sajten, men det är svårt att hitta där det faktiskt står vad man kan ersätta t ex filmjölk med.

hittade en mjölmix i butiken nyss (naturligt fritt från gluten funkar oftast) som jag ska testa också, verkade ok.

It´s all about me sa...

Du borde kolla min matblogg... jag har aldrig mjökprodukter i mina bröd. Sen behöver man inte ha mjöl heller, det går helt ok med havreflingor/rågflingor (eller innehåller det gluten?)

It´s all about me sa...

menar inte gluten, menar: innehåller det vete?

egoistiska egon sa...

Kollat lite nu, bra tips, tack! Men hur mycket rågmjöl använder du ungefär till typ det här receptet. Jag är som sagt nybörjare och tycker det är skitsvårt att "höfta" mängd när man inte har en aning :)

havreflingor = havregryn, eller? vissa innehåller vete, man får kolla. Jag köper just nu t ex rent havregryn. Rågflingor vet jag inte riktigt, får kolla. Rågmjöl är ju lugnt, men rågsikt går t ex inte.

Vet ju att det går att byta ut mjölsorterna osv, men det är jävligt svårt att veta vad som fungerar :)

A Versatile Girl sa...

Altså, jag vill ju inte vara den som är den, men du har inte funderat på att faktiskt strunta i att äta bröd?
Den här jakten tycks vara jobbigare än vad slutprodukten är god. Eller? =)

egoistiska egon sa...

Fast det är rätt trevligt att kunna ta sig en macka ibland. Jag har aldrig varit någon storkonsument av bröd, men det blir en helt annan femma att äta lite mot att aldrig äta. Ungefär som med choklad. Jag hade aldrig kunnat tro att avsaknaden av choklad skulle göra mig knäpp emellanåt ;)

It´s all about me sa...

Rågsikt kan du inte använda eftersom de är rågmjöl BLANDAT med vetemjöl. Rågflingor och rågmjöl borde du kunna använda. Ha i så mycket som behövs, det märker du. Testa dig fram! Gör degen tillräckligt mjuk för att kunna göra "bollar"; inte kletiga, inte hårda. Det är en konst! :)

egoistiska egon sa...

Nej, jag vet att jag inte kan använda rågsikt. Det var ju det jag skrev :)

Ok. För mig som som sagt typ aldrig bakat bröd skulle det vara skönt att ha ngt hum om hur mycket man ungefär använder, men jag får väl göra ett försök sen iaf. Receptet lät jävligt gott, bra tips!