onsdag, februari 08, 2012

gluten, vete, laktos, mjölk = samesame, but different.

Alexandra skrev tidigare om förvirringen mellan att vara laktosintolerant och mjölkallergiker. Jag kan bli galen ibland på människors oförmåga att ens förstå skillnaden, trots att man förklarar. Men, jag är trots allt vuxen och har det lättare än ett barn så jag ska inte klaga även om det irriterar mig. Upplever precis samma sak med gluten och vete. Hur många gånger jag än förklarar inträffar det här scenariot väldigt ofta: Någon försöker vara snäll och köpa saker jag kan äta och köper glutenfritt. Som innehåller vete. Vete och gluten är inte samma sak. De flesta glutenfria produkter som inte är naturligt glutenfria innehåller vetestärkelse. Alltså baserat på vete. Blev därför lite glad då jag fick tips om den här artikeln, "Veteallergi och glutenintolerans — Inte samma sak" som reder ut skillnaden. Och det blev några aha-upplevelser. T ex att vete kan ge nässelutslag, vilket inte glutenintolerans gör. Gissa vem som emellanåt haft nässelutslag under hela sitt liv som aldrig blivit förklarade?

3 kommentarer:

Colombialiv sa...

Alltså, jag tänker att det är ju inte så himla svårt, faktiskt. Hur är det möjligt att vuxna människor inte vill eller ids lära sig?

egoistiska egon sa...

Tror de inte orkar. Det är samma sak med att folk hela tiden ger mig produkter och bara "kan du äta det här?" och jag svarar alltid att det ju beror på vad som står på innehållsförteckningen. Och så får jag läsa den åt dem, för de verkar helt skräckslagna för att göra det själva. Fattar inte. Jag letar liksom inte efter några hemliga koder som bara jag vet. "Vete" "Mjölk" "Smör" etc.

Duktiga Tjejen sa...

Men, hur kan det vara så svårt att förstå? fattar inte.