söndag, juni 12, 2016

kämpa humöret.

Men fan vilket dåligt humör jag varit på idag då. Är fortfarande. Detta är sånt jag är sur över:


  • Att jag gjorde en sån där lånekalkylator för att se hur mycket vi skulle kunna låna om vi ville köpa en bostad. HAHAHA. En etta i förorten eller ett hus på landet utanför en tätort som ligger sjuhundratusen mil från närmsta storstad ungefär. Detta gör mig ledsen. HUR GÖR FOLK? Får ni pengar av era föräldrar? 
  • Att mitt hår är i en dålig längd nu. Mellanfas.
  • Att jag tränat så dåligt på senaste.
  • Att vi aldrig orkar göra något själva utan köper allt färdigt. Tänk er fikabröd eller bröd eller typ.. mat? 
  • Att det som mest är nystädat här varannan vecka eller så, aldrig fixar vi något som vi skulle behöva fixa för all tid går åt att ta bort dammråttor. 
  • Att jag vill boka en resa men se punkt nummer ett och varje tusenlapp känns plötsligt som ett steg längre från drömmen. 
  • Att vi aldrig bjuder hem folk. Och när vi gör det får jag panik för att det är så ostädat och vi aldrig kan bjuda på någon mat som är god. 
  • Att jag inte orkar vara projektledaren fan överallt. Gud så irriterande det är med människor som inte slutför saker. Eller ens börjar, fast de sagt att de ska börja. 
  • Att "har inte råd/tid/är dubbelbokad" ju egentligen betyder att man är bortprioriterad. Jag gör precis samma sak själv, men ibland smärtar det lite mer. 
  • Att tiden aldrig räcker till.
  • Att jag bara gnäller.
  • Att jag surfar bort för mycket tid och sen fortsätter att surfa. 

Nu ska jag samla ihop tre knop av energi och försöka träna. Det behövs.
Det behövs VERKLIGEN. 

4 kommentarer:

Schmarro sa...

1. Tycker verkligen om detta inlägg. Förlåt men det gjorde mig glad? OBS ej skadeglad, mer: vi har samma temperament du och jag. Samt prioriteringar och vanor. Haha på det där om maten, så mycket plus en.
2. Jag köpte min första bostadsrätt medelst arv som kontantinsats. Det brukar vilja till det eller generösa / rika föräldrar annars. Insatsen var heller inte 25% förr i tin, då räckte det med typ tio tror jag.
3. Igenkänningen på aldrig bjuda hem och jämt när jag gör det ba: varsågod, det blev korv och makaroner. Gaaaah. Livet.

thesonj sa...

Ja och amen på första punkten. Räknade på det i höstas, ville sen gömma mig under en sten. Fy fan denna sjuka bostadsmarknad. (Sen annat också men sitter på telefon och orkar inte skriva långt.)

egoistiska egon sa...

schmarro: vilken fin kommentar. du behöver ej säga förlåt, jag förstår vad du menar! och ja arv verkar vanligt också. men det känns så märkligt att behöva vara beroende av att någon dör. (obs, menar ej att du varit det, utan i läget vi är nu t ex). Min pappa har t ex tidigare sagt att vi får ta ut förskott på hans arv om vi vill, men det känns ju bara weird? fast någon gång kanske jag blir tillräckligt desperat efter ett hus. Och handpenningen är 15% nu, men det är fan enough det med.

thesonj: jamenjagvet. fyfan. vinna på lotto, jao?

Erika sa...

1) När jag köpte min första lägenhet, en etta i Birkastan, hjälpte mina föräldrar mig med insatsen. Mitt sparkonto (som de satt in pengar på) + deras egna pengar. Men betalade räntan på lånet själv. (Studielån plus extrajobb). Sålde 7 år senare och gick med 650 000 i vinst. Sålde igen med lite vinst men inte lika mkt. Sen sålde jag och Jens ihop efter bara något år och gick m 600 000 i vinst igen. Han hade typ samma bakgrund som jag och med varsitt välbetalt jobb kunde vi köpa huset vi bor i nu. Antar detta är den sk bostadskarriären. Är såklart glad för min skull men tycker systemet är helt vansinnigt, inkl att det knappt finns hyresrätter längre. Att sälja ut sånt ALLA behöver, bostad, vård, omsorg, skola är helt galet.

2) Samma här. Vill ju ha långt igen. Väx!

3) Veckorna går för fort. Man hinner knappt börja m veckans träning så är den över och man står på noll igen?

4) Varför baka eget om man prioriterar annat? Jag bakar en del men vet ingen annan förälder som gör. Däremot gör de saker jag aldrig gör. Men finns ju mycket gott färdigt nu.

5) Jag tror det är standard. Men vill man ha det annorlunda spelar det ju ingen roll såklart. Jag är ju lite pedant men hinner oftast inte ha det som jag vill.

6) Ingen bra input här.

7) Om ni bjuder hem oss kan vi ta med maten och fikan eftersom vi fått låna saker av er i över ett halvår!! Städa ej innan.

8) Känner exakt samma!

9) Känner igen här med. Det kan smärta väldigt.

10-12) Samma, samma, samma.

Ps - tycker inte det vore weird m förskott på arv. Alltså för att t ex köpa ett radhus. Var glad för möjligheten! Hoppas kunna hjälpa Alva m bostad när det är dags och om det ser ut som det gör idag.