tisdag, januari 09, 2007

hantverkardagbok, nionde januari.

07.30
Mobilen ringer. De ska åka från firman nu och hämta upp saker och så kommer de om femton minuter.

08.15

Det ringer på dörren. Två hantverkare som inte är den som tydligen är chef som jag trodde skulle komma. Det var svårt att hitta hit. Jag vet inte om de skämtar, de verkar inte skämta. Låser upp dit de ska vara, visar var ventilationsfläkten sitter som ska bytas ut. Frågar om de vet hur lång tid allt det här kommer ta. De har ingen aning. Den ena frågar om vi har någonstans där de kan värma sin lunch, kanske en micro? Jag är påväg att fråga honom om han tror att lunchrum ingår i alla bostadsrättsföreningar och att klockan förihelvete inte ens är halv nio men svarar istället beklagande Nej tyvärr.

08:45

Det ringer på dörren, igen. Hantverkarna, som liknar Piff och Puff, står återigen utanför. Den ena utbrister Sådär, då var vi klara då, höhöhö och lägger för säkerhetsskull till ett Vi skämtar bara när jag ler lite snett. De behöver komma in i lägenheterna. Jag säger att de har bett om tillgång till lägenheterna imorgon, inte idag, så de får ringa på hos folk på egen risk.

08:50

Det ringer på dörren. Nu vill de kolla min lägenhet. De verkar lite smartare än förra gången de ringde på. Jag låser upp den tomma lägenheten under i samma veva som jag är ytterst nära att låsa mig ute för andra gången i mitt liv. De kollar själva de andra lägenheterna, säger att de ska köpa plåt och pyser iväg.

12:30

De återvänder från plåtköpandet. Klättrar på taket och bankar och ropar Leffe! Matte! Kalle! och andra hantverkarnamn i trappuppgången.

13:00

Det ringer på dörren. Ny människa som undrar om jag har nyckeln till fläkten på taket så han kan komma in i källaren. Jag ber att han ska förtydliga sig en smula och får veta att han är elektriker. Vi letar elskåp i två källarutrymmen innan vi hittar rätt. Känner mig dum. Han frågar om vi har städdag när städfirman råkar vara här samtidigt. Han frågar om känd person bor här. Jag säger att det är känd persons son som bor här. Han mumlar oavbrutet och jag slutar att lyssna. Han frågar om jag är hemma på dagarna så att han kan komma tillbaka när han vill. Jag säger att jag är hemma idag och imorgon eftersom det var då de skulle utföra arbetet. Han skriver upp mitt namn och nummer och säger Vilket konstigt namn! när jag säger vad jag heter.

13:05

Elektriker skriker från gården till de på taket att NU DRAR JAG!

13:20

Elektriker ringer och ber mig flytta på lådan. Jag ber honom återigen förtydliga sig, vilket han gör genom att samtidigt prata extremt mycket långsammare än tidigare. Förstår och flyttar på lådan, samtidigt som jag noterar att hantverkarna på taket är borta.

15:00
Ringer hantverkschefen och undrar om de är klara för idag. Han meddelar att det är de nog eftersom de fixade plåten imorse. Nu är det bara elektrikern kvar, han kommer nog tillbaka någon gång den här veckan. Frågar om de alltså inte behöver tillgång till alla lägenheterna imorgon, som de sagt hela tiden? Gud nej. Nästa vecka, kanske onsdag eller torsdag. De hör av sig på måndag. Okej.

4 kommentarer:

It´s all about me sa...

du har rätt om Sthlm:) Greken på hörnet ligger på söder, vid trappan upp till Frans Schartau ungefär!! På hörnet;) Verkligen ett tips..underbart gott (men inte å billigt)

It´s all about me sa...

jag hatar hantverkare! Verkligen hantverkare i ett nötskal det du skrev...haha, kul! Men asirri för dig ;)

egoistiska egon sa...

Får testa det ngn gång. Grekiskt är gott. Vi käkade på Elias Taverna eller likn förut, gott och ganska billigt faktiskt!

Man tror liksom att myten om hantverkare är överdriven, men de är ju precis sådär. Höll på att bli tokig igår, haha.

It´s all about me sa...

ja, det var nått liknande för mig då de skulle fixa ett "Hål" I mitt kök som gjorde att jag bara hade 12+ inne. För att inte tala om att det tog dem ungefär 2 veckor att komma till skott...

Och VARFÖR ringer de alltid på kl 07 typ???