söndag, november 07, 2010

bokenkät.

Alexandra bad mig svara och det gör jag gäääärna. 

1. Favoritbok i barndomen?
Läste Fem-böckerna och Kitty-böckerna om och om igen.
2. Vad läser du just nu?
Child of God - Cormac McCarthy
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Ingen just nu.
4. Dålig bokvana?
Läsa flera samtidigt och inte ge upp på tröga böcker.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget.
6. Har du en läsplatta?
Nej.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En åt gången. Men jag läser alltid flera på en gång ändå.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
De har ändrats, men det har mer att göra med att livet har ändrats än att jag har börjat blogga.
9. Sämsta boken du läst i år?
Hypnotisören.
10. Bästa boken du läst i år?
Bright Shiny Morning - James Frey och De apatiska - Gellert Tamas
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Oj. Jag vet inte riktigt om jag har någon bekvämlighetszon, får ganska ofta höra att jag läser väldigt varierat.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Just det, det vet jag inte riktigt.
13. Kan du läsa på bussen?
Ja.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Min läshörna.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Lånar gärna ut men har iaf börjat skriva namn i de jag lånar ut.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Icke.
18. I studierelaterade då?
Oh ja!
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Engelska. Tycker ofta synd (!) om de som inte läser engelska böcker på originalspråk. Ni missar så mycket.
20. Vad får dig att älska en bok?
Språket. Älskar när man verkligen reagerar över språkbruket, t ex James Frey-style eller när det är skrivet på slang/dialekt etc, t ex Precious.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Böcker som gett mig starka känslor.
22. Favoritgenre?
Based on a true story.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Chic lit. Borde rensa hjärnan med sånt lite oftare.
24. Favoritbiografi?
Alltså, jag tror aldrig jag läst en biografi.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jajamensan. Ett par stycken iaf.

2 kommentarer:

Alex sa...

Inte en enda biografi? Hör av dig om du vill ha tips på bra biografier. Fast det beror förstås på vad man är intresserad av. Jag vill bara läsa om kvinnor från förr, men man behöver inte begränsa sig där eller läsa dom nyutgivna av alkoholiserade barnstjärnor.

egoistiska egon sa...

Nä, jag tror inte det. Inte vad jag minns iaf... Men så har jag lite förutfattade meningar om att de ofta tenderar att bli tråkiga, men jag tror att jag har rätt fel där. Du får gärna tipsa!