söndag, augusti 28, 2011

den där magiska skillnaden mellan personligt och privat.

Sen jag läste det här inlägget om min blogg har jag funderat rätt mycket på hur inläggen egentligen framställer mig. Ja, jag lever ett fint liv. Ja, det förskönas ju så klart. Inte minst för att jag väljer vad jag bloggar om. Förut, då jag skrev på Lunarstorm och hemlig dagbok (det hette dagbok då, inte blogg) på Helgon.net skrev jag ofta när jag mådde dåligt. Nu är det ofta tvärtom. Det blir väl så när insikten kommer att det finns en potentiell risk med att förlora något genom att vräka ur sig vissa delar av livet. Då hade jag inget att förlora, då var jag ungefär tjugotvå och väntade på att allt gott skulle börja. Och det är ju det jag har nu, allt det där goda. Det är jag tacksam för som fan, men det betyder inte att allt är happy joyjoy hela jävla tiden. Idag har varit en dålig dag. När jag handlade mat var jag tvungen att fokusera på andningen för att lugna ner den och när jag kom hem var jag tvungen att se en romantisk komedi som egentligen var ganska dålig bara för att tvinga hjärnan att slappna av och invänta den obligatoriska välbehövliga gråten som alltid kommer efter de där filmerna (why?). Sen fick jag sätta mig på balkongen och andas igen. Men det är ju så det är, livet. Det syns bara inte alltid här.

9 kommentarer:

Jonna sa...

Kanske var den här länkidén inte så bra ändå... Det är skitsvårt att göra någon rättvisa på några rader bara sådär. Förlåt.

Anonym sa...

Ja inte hade jag blivit glad över dedär raderna om jag är ärlig.
Såklart bloggar man hellre om glada saker för alla har tillräckligt med grå vardag utan att behöva läsa om andras gnäll. /Sus

TORGNYSDOTTER sa...

Fast, alltså, det sammanfattar ju din BLOGG alldeles lysande.
Inte DIG. Såklart.

egoistiska egon sa...

Jonna: Jag tyckte det var en superbra idé, och jag vet hur svårt det är att sammanfatta ngt så kort. Ta det inte som kritik, utan att jag själv blev förvånad över hur det KAN uppfattas, samtidigt som jag ju insåg direkt att det är lätt att det kan verka så.

Sus: Fast jag tog det inte negativt så, utan fick snarare en tankeställare.

Torgnysdotter: True! Och som sagt, jag opponerar mig inte mot vad Jonna tycker, utan det fick mig bara att tänka till.

dekorum sa...

Fast nog lyser det också igenom att saker och ting inte bara är solsken jämt i din blogg, tycker jag. Hur som helst, jag håller med Torgnysdotter här ovan, man får skilja på blogg och person!

Matilda sa...

Hmm. Jag tycker att det lyser igenom om och när allt inte är tipptopp, men det kanske beror på att jag har läst din blogg sen tidernas begynnelse kanske? Så jag tycker din blogg känns som du. Fast en liksom ”uppsnyggad” variant, om du fattar hur jag menar? Det är inte menat som kritik, jag gör själv likadant.
Ibland kan jag skriva att allt är skit, utan att gå in på detaljer, men annars håller jag en viss nivå. Bjuder på en del och försöker vara glad, vilket inte alltid är hela sanningen. För det är skillnad på att vara privat och personlig. Och du har en bra balans.
Och jag tycker din blogg och du är jättebra, mångsidig och härlig.

Fasen vad det känns som att jag svamlar, hoppas du fattar hur jag menar.

egoistiska egon sa...

Dekorum & Matilda - tack!

Duktiga Tjejen sa...

Jag har hängt med såpass länge (inkl. LunarDAGBOK) att jag vet att allt inte är en dans på rosor, men jäklar vad mycket bra du har i ditt liv nu och hur mycket bättre du mår generellt, även om du såklart har dåliga dagar. Det har ju alla och självklart bloggar man inte om allt, speciellt inte i en offentlig blogg. Jag hoppas att din dåliga dag blir bra igen...

Miss Baglady sa...

Ah så där är det ju verkligen. Man väljer vad man vill skriva och väljer kanske att skriva andra saker mot vad man gjorde som 20-nånting.