måndag, juli 21, 2014

ond cirkel.

Vi har semester och vi har det jävligt gött. Men det här dåliga samvetet man kan få över sina barn? Fyfan en sån ångest. Just nu tänker jag mer eller mindre konstant på att vi är ute på en bilsemester med en bil utan AC och en bebis. Och det är skitvarmt ute. Bebisen verkar få färg på sig trots att vi anser att vi varit sjukt försiktiga. Vi pratar ångest i form av "jaha, nu har jag gett mitt barn hudcancer". Vi skulle kunna stanna inomhus, men just nu sover endast barnet när vagnen rullar utomhus eller när bilen rullar. Kombinera det med bil utan AC samt 30 grader även i skuggan där bebisen alltså blir solbränd trots heltäckande kläder. Så ammar jag ju och har en viss stress över att producera mjölk så bebisen inte blir uttorkad. Ikväll funkade det inte och K fick blanda en flaska ersättning då mina bröst helt verkar ha gett upp för dagen. Skitvarmt är det i sovrummet också. Hur jag än vänder mig är det bebisångest. I övrigt är semestern fin. Ehrm.

3 kommentarer:

Erika sa...

Har också ångest. Över att jag kommer sätta barn till världen mitt i värsta värmeböljan. Jag undrar hur de gör i Afrika. Och australien.

Men jag tror F mår toppen! Han ser lycklig ut på alla bilder:)

Anna Granström sa...

Jag har ständigt dåligt samvete. Inte för samma saker som då, men för andra saker. Nu är Victor tex ute i solen asmycket. Han har blivit brunare än jag. första året var jag sjukt nojig. Märk väl att man förr la ut bebisar nakna i solen för att de skulle få D-vitamin, nu får man inte ha dem i solen alls pga hudcancerrisk. Lite balans kanske...? D-vitaminbrist är också dödligt farligt. Håller även med ovan - hur gör de i Afrika, Karibien, Spanien osv, där det är typ 40-50 grader stundvis? De flesta överlever.

Gnäller F över värmen? Om inte mår han säkert bra. Vi har ungefär 40 grader inne i vårt nya hus, och Victor gnäller aldrig över det. De klarar mer än man tror :)

Gällande ersättningen - jag kompletterade från start för att min mjölk inte räckte. Hade asdåligt samvete. Nu undrar jag varför i helvete jag hade det - man gör ju sitt bästa och det finns barn som svälter, blir lämnade i soptunnor, blir slagna, lever i extrem fattigdom... och jag får dåligt samvete för att jag vill se mitt barn mätt och kompletterar med ersättning?! Man är inte helt rationell alltså.

Saker jag får dåligt samvete över nu: Att jag mutar Victor med Ipaden för att jag ska kunna laga mat i fred eller få en lugn stund. Att jag mutar honom med russin för att gå hem från lekparken. Att jag ibland ger honom en banan istället för mat när han vägrar att äta något annat. Allt det är EGENTLIGEN skitsaker jämfört med hur de flesta barn har det i världen.

Är säker på att F mår fina firren och är överlycklig för att ha er som sina föräldrar!

egoistiska egon sa...

Anna: Ja, det där är ju ett skitbra mått att gå efter: att titta på ungen och se om hen mår bra. Att det ska vara så svårt att vara lite rationell? Phu.