fredag, december 08, 2006

och så tar vi lite gärningsmän igen.

Det här är intressant. Jag vill gärna läsa boken! Enligt kommentatorsfältet verkar många inte riktigt hålla med mig. Det handlar ju om att förstå brottsliga handlingar utifrån gärningsmannen. Hur ska man annars förstå brott och kunna motverka dem? Tycker det är rätt absurt att så många människor verkar ha inställningen att gärningsmän ska utplånas från jordens yta och aldrig få komma till tals. Argumentet ”tänk om det vore dina barn/familj/vänner” är bara onyanserat och dåligt i mina ögon. Det handlar inte om att ta gärningsmännen i försvar eller rättfärdiga brott, det handlar om att förstå och kunna agera utifrån det. Nedtystning är inte en lösning på problemen.

1 kommentar:

Kerstin sa...

Jag håller till fullo med - jag måste läsa den först sedan kan jag uttaka mig.