tisdag, juli 10, 2007

så du tror du kan dansa?

Beslutet att inte ha fler tv-kanaler än de som är gratis stod sig, fast på ett annat sätt än vi kunnat ana. Kabeltvkillen såg förvånad ut när jag sa vi ska inte ha några kanaler alls när han ringde på dörren andra dagen vi bodde här. Men då får ni ju bara ettan, tvåan och fyran? Jajamensan. Alla kanalerna i utbudet fanns ändå kvar i en månad eller så, antagligen för att vänja oss så vi skulle sakna dem när de plötsligt försvann och därför börja betala. Men icke. Vi suckade lite men saknade inte. Förutom onsdagsnöjet TopModel eller ännu värre - den påbörjade säsongen av Project Runway. Problemet löstes genom att se färdigt säsongen på datorn istället. Ett avsnitt insöps så fort vi hade 45 minuter över. Några veckor senare fanns plötsligt trean, femman, sexan och alla andra kabelkanaler och kanske någon till tillbaka i rutan igen. Vi har inte beställt. Vi har inte betalat. Men ganska trevlig bonus ändå.
Nu har vi sett dessutom färdigt det sista avsnittet av Project Runway, fast på datorn då. Det känns tomt. Men om några minuter börjar So You Think You Can Dance på tvkanal vi egentligen inte har. Sjuhundra resor bättre än skit-Idol, och vi kommer sitta klistrade. Upptäcker kabeltvleverantören sitt misstag med att ge oss gratis tv så kommer vi ändå vara fast i en ny serie, som vi kan förgylla våra kvällar med vid datorn. Mediebruset är fantastiskt emellanåt.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Jag är periodare. När jag har tv kollar jag nästan non-stop, sen går det ett halvår, när jag inte har tv, då kollar jag inte alls... vilket ju såklart låter ganska logiskt!

Anne sa...

Låter som en bra kabelkille. Jag har fortfarande inte kopplat in min tv, men det är lätt att fastna. Har dock klar lost abstinens som ska tas igen när jag kommer till syrran som var söt nog att köpa säsongen tills jag kommer.

egoistiska egon sa...

jenny: det är nog bra egentligen, och naturligt. nu på sommaren ser man ju mindre på tv för det finns så mkt annat, men det är ibland så svårt att motivera sig på vinterhalvåret...

anne: det är väldigt lätt! lite synd är det därför att vi fått tillbaka alla kanalerna. ååååh LOST. jag älskar lost! lyllo dig som har kvar att se. är det säsong 3? den är skitdålig i början, sen blir den hur bra som helst.

Anonym sa...

om ni blir fantastiskt uttrakade nangang:
alloftv.net

en massa tv serier, som man kan streck kolla, nar vadret ar daligt.
en del av lankarna funkar inte, men.. prova er fram.

hoppas allt ar val.

sara sa...

jag är uppväxt med endast ettan, tvåan och fyran när den kom in i marknätet. och jag var hopplöst lost som tonåring som aldrig kunde snacka musikvideos från mtv eller karaktärer i melrose place. och visst, ibland var jag och min bror fly förbannade över våra stelbenta föräldrar som vägrade kabeltv.

men gud vad glad jag är för det idag. för ju mindre jag ser på tv, desto bättre. även om jag istället för tv nu laddar ner tv-serier.. även om jag har fler kanaler än under uppväxten.

egoistiska egon sa...

sara: även jag är uppväxt med enbart de kanalerna. när jag flyttade till sthlm hade jag tvn på konstant. men någonstans tröttnar man, men ändå tycker jag att jag kollade mer på tv när jag bodde hos mina föräldrar än vad jag gör nu. mer slökoll då, att man tog det som fanns. nu tittar jag bara om det är ngt jag verkligen vill se.