onsdag, mars 24, 2010

ja, ni MÅSTE.

Såg ni Uppdrag Granskning ikväll? Om inte så måste ni se det på svtplay. Oerhört viktigt reportage ur många aspekter. Av twitterflöden och kommentarer att döma verkar alla som sett programmet minst antingen väldigt upprörda alternativt helt slutkörda. Eller en mix.


Från svt.se/uppdraggranskning:
Linnea anmälde våldtänkt - pojken hyllades
14-åriga Linnea våldtogs på en skoltoalett. Men när hon anmälde övergreppet förlorade hon sina kompisar och vuxenvärlden vände henne ryggen. På nätet och i det lilla samhället smutskastas Linnea samtidigt som pojken hyllas. 
Och hetskampanjen pågår än idag - trots att pojken dömts för ännu en våldtäkt.

7 kommentarer:

Underlandet sa...

Tack för tipset, jag kollar (länge leve SVT Play)

Underlandet sa...

Men åh HERREGUD!
Det verkar i alla fall som att nästan alla gått ur gruppen på Facebook. TV-reportage smäller högre än fyra domar i rätten, tydligen.

egoistiska egon sa...

Jag vågade inte surfa runt efter programmet, men man kan ju hoppas att de gått ur gruppen pga att de insett det sjuka, och inte bara för att de riskerar att hamna i offentligheten. Hoppas nu bara att det som satts igång inte blir lika obehagligt åt andra hållet, att samma sak händer fast mot gärningsmannen istället.

Jenny sa...

Gud, vad alla skriver om det här - försökte lyssna på programmet på jobbe, men det var så hemskt att jag var tvungen att stänga av. Jag vet vad jag ska göra ikväll!

egoistiska egon sa...

Ja det är ju inte ngt trevligt att se på, men det gör det ju bara än mer viktigt att faktiskt se det hela.

Haren sa...

Tack för att du fick mig att kolla på detta i går. Oj man tror ju knappt att det är sant. Maken till ryggradslösa vuxna....

egoistiska egon sa...

Ja det är obehagligt :/