söndag, februari 14, 2016

lista: jämställdhet

Hittade den här listan hos Linn för ett tag sen och har tänkt skriva den sen dess. Nu så! Och jag måste säga att det här är verkligen INTE så som det såg ut i början av ha-barn-tiden. Detta är endast sen båda vuxna börjat jobba och barnet går på förskola. Jag ammade ju till exempel, vilket är en rätt fet bromskloss på att kunna dela lika i början. Men hm, jag kanske ska skriva lite om hur vi gjorde i början också? Hatade nämligen såna här listor när alla hade det helt supergött med fördelningen och jag ammade och trodde att vi aldrig skulle kunna dela på något. Vi får la se hur det utvecklar sig. Let's go!

BEBISNÄTTER:
När jag ammade hade vi ingen direkt uppdelning mer än att jag ammade och K bytte alla blöjor. Om det behövde vankas runt i lägenheten så var det nog mest K som gjorde det tror jag. Ehum.

Nu har vi en strikt uppdelning att den som nattar har natten, dvs tar alla uppvak och så vidare. Vi har definierat att natten pågår till 06. Sen tar den andra över, och den är också den som tar F hela morgonen + går med honom till förskolan.

NATTNINGAR:
Så länge jag ammade nattade jag varje natt utom de gånger jag var på galej. Då kunde ibland K natta med flaska, ibland fick jag åka hem. Sen jag slutade amma så nattar vi varannan natt.

FÖRSKOLA:
Hämtar/lämnar varannan dag. Jag lämnar måndag + onsdag samt varannan fredag, hämtar tis + tors + varannan fredag. Den som lämnar har alltså F på morgonen och "tar" honom sen när man kommer hem från jobbet (runt 17.30) + nattar. Den som hämtat honom fixar middag samt röjer i kök och lägenhet när den andra nattar.

VAB:
Varannan dag så långt det går. Man har vab-jouren på den dagen man ska hämta.

STÄD:
Alltså, jag lackade ur någon gång och sa att vi ska fixa ansvarsområden. Så det är lite uppdelat, typ att K har badrum, tvätt och dammsugning medans jag har kök, blommor, plock och en massa annat. Jag vet inte om det funkar så bra, tycker mest att vi fortsätter med att städa/röja/fixa när båda kan. Fast jo, lite mer ansvar för ens område tar vi ju.

MAT & DISK:
Som sagt, den som hämtar på förskolan fixar maten och röjer. Som vi förhoppningsvis planerat på söndagen innan. Går sådär med det ibland, men men. Storhandling sköter jag, småhandlingen tar man på vägen från förskolan. När jag var föräldraledig hade jag nog aldrig maten klar tills K kom hem, tror knappt ens någon hade börjat med den innan den andra kom hem? Då var det också vanligast att den som var föräldraledig lagade mat, för man var trött efter en hel dag med barnet och behövde göra något annat. Alltså laga mat.

TVÄTT:
Innan vi fick barn och egen tvättmaskin tvättade K 9 gånger av 10. Sen började jag tvätta 9 gånger av 10. Nu är det Ks ansvar, och då får jag ofta tjata lite på att det är smart att tvätta innan tvätten rinner ut över golvet från den överfulla tvättkorgen. Så K tvättar 9 gånger av 10 igen, men jag får ofta påminna. Tycker jag.

RÄKNINGAR/RÄNTOR/EKONOMI:
K betalar räkningarna från vårt gemensamma konto. Jag sköter det mesta andra. Vi har inte delad ekonomi, men ett gemensamt konto samt ett sparkonto (som egentligen är ett buffertkonto) samt ett ICA och Coopkort med pengar på som vi handlar mat för. Vi måste verkligen börja spara till F också, har ångest för att vi inte gjort det ännu. Vi har väldigt olika lön, så vi betalar % del av räkningarna typ.

ÖVRIGT:
Vårt upplägg funkar skitbra. Vi tjafsar nästan aldrig om småsaker i vardagen kring F eftersom vi har sån sjukt strikt 50-50 uppdelning på allt. På helgen har man en sovmorgon var och så vidare. Däremot så leker K mycket mer med F och "har" honom mycket mer när båda är lediga, då jag far omkring och fixar med massa praktiska saker här hemma.

2 kommentarer:

Erika sa...

Hehe. Saker folk utan barn inte riktigt fattar: Att man vilar när man lagar mat eller åker iväg och handlar ensam. Men så är det ju!

Linnéa i Colorado sa...

wow! Imponerad av er struktur!