tisdag, november 28, 2006

hej essä!

Vi har projektvecka. Igen. Förra projektveckan slet jag mitt hår nästan dygnet runt för att få ihop något inspirerat av Bengt Ohlssons Gregorius. Är fortfarande inte nöjd med det resultatet, så någon gång när dygnet får fler timmar ska jag försöka få det läsvärt. Den här veckan ska vi inte producera så extremt mycket själva, utan mest bli inspirerade inför det som kan kallas slutarbete. Vi ska nämligen skriva två essäer på minst tio sidor var innan terminen är slut. Heja! Den ena ska trist nog handla om skrivande, och den andra med temat ”ingenting”. Kanske världens sämsta tema då det tydligen ska tolkas som en essä om vafansomhelst. Ska plöja essäer hela veckan, allt från Mon­taigne till det som kallas essä i DN. Är på jakt efter moderna essäister, har ni några tips? Vi ska dessutom ha fått ihop en plan över våra essäer som ska skrivas innan veckan är slut. Funderar allvarligt på att ägna ingentingessän åt ämnet bloggande. Jag har väldigt svårt att ta ställning i många fall, och hela fenomenet blogg är sjukligt fascinerande. Men vi får se. Det är kanske inte alls bra. Nu blev jag tveksam. Äh, det visar sig.

För övrigt kommer Bengt Ohlsson på besök till vår klass om ett par veckor. Vi är uppmanade att ha många frågor förberedda, för så fort frågorna verkar sina ska karln tydligen resa sig upp och gå. Så, om det är något speciellt ni alltid velat fråga honom har ni nu er chans genom mig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

oh, essäer är kul, har en massa litteratur (nånstans) från ett seminarium om vad som är typiskt för essäer etc, ifall u need something kan jag väl ta och försöka leta fram det, hehe.

egoistiska egon sa...

essä är kul ja! har skrivit essä förut och vi har ordentligt med genomgång nu också, så just det "teoretiska" har jag. men tusen tack ändå :) var främst på jakt efter moderna essäister då vi efter veckan ska lägga fram essäer vi har analyserat.

Anonym sa...

vilken tur, då behöver jag inte vända upp och ner på mitt rum för att hitta grejerna :)

Anonym sa...

och jag som började läsa Gregorius och inte orkade läsa ut den. Nu skäms jag.. Ska jag kanske ge den ett nytt försök över jullovet?

egoistiska egon sa...

moni: precis!

ylva: men den är ju rätt lång, jag förstår dig. jag tyckte bättre om doktor glas. däremot var det häftigt att läsa gregorius och inspireras att göra något liknande själv!

RvT sa...

Ja! Fråga hur han känner inför sin bok som heter typ "liten stund av närhet". Man kan ju väldigt väldigt lätt tro att han är sån själv (skriven i jag-form, där jaget är våldtäktsmannen), och om det inte är kusligt att inte kunna berätta för varenda en som läser den och kanske inte läser precis precis allt att han faktiskt inte är sådär vidrig egentligen.

egoistiska egon sa...

rosa von trosa: bra där! den verkar dock vara svår att få tag på, hittar den inte på nätet. jag får kolla på något bibliotek och sen formulera lite frågor.

Anonym sa...

kan rekommendera "Orienterarsjukan och andra berättelser"
av Ekman, Fredrik, Bärtås, Magnus
http://www.bokus.com/b/9175883937.html

underbara lite skeva essäer, och oförglömlig tack vare Frau Berlinermauer, objektumsexuell animist.