söndag, september 09, 2007

istället för konst?

Ibland kan jag sakna landsortstidningskänslan. Små små detaljer, som i Stockholm hamnar på insändarsidorna, får mittuppslag och protestlistor i landsortspress. Det är inget fel med det, snarare tvärtom. Där är dessa småsaker viktiga, men samtidigt oerhört roliga att läsa om. Som substitut lusläser jag mer än gärna Mitt i-tidningen som kommer en gång i veckan. Notiserna är nästan alltid roligast. Sist fanns en notis om två pojkar, 16 och 17 år gamla, som frikänts från anklagelserna att de skulle ha smugglat in 13 knogjärn och en teleskopbatong från Thailand till Sverige. ”Eftersom de båda sedan barnsben är mycket intresserade av vapen köpte de olika modeller av knogjärn samt en teleskopbatong. Vapnen skulle de hänga upp på väggen som dekoration, förklarade de.” Ja, vem vill inte ha 13 knogjärn på sovrumsväggen?

2 kommentarer:

Haren sa...

Hihi. Jag läser min gamla lokaltidning med förtjusning i pappersform när jag är på besök. Insändarna verkar ibland vara skrivna av människor från en annan planet. Gränsen mellan ironi och surrealism är så hårfin ibland. Bilderna från Madeira var så vackra så.

egoistiska egon sa...

Jag gör detsamma, det är så fasligt roligt att läsa! Och uppdatera sig över vad som är det hemska i världen just nu, från landsortshåll sett så att säga. Och hela Madeira var fint, det underlättar liksom. :) Men tack!