torsdag, oktober 04, 2007

ge mig tretusen och en fotokurs.

Var på fotouställning på Kulturhuset igår, ARAKI – Self. Life. Death. Kontroversiell är väl ett milt uttryck, och inflytelserik stämmer med all säkerhet. Jag gillade de fotografier där han målat direkt på fotobjektet, på diapositivet eller lekt med syror och liknande på negativen. Eller där han slumpat datum i inställningarna på kameran när han fotot i sin fotodagbok, och sen sorterat dem i rätt tidsordning. Inspirerande, häftigt och roligt. Men, det bästa fanns i början av utställningen och sen blev det i mina ögon ganska enformigt. ”I utställningen förekommer bilder av nakna modeller i arrangerade poser som kan väcka anstöt hos känsliga personer.” Mängder med nakna modeller. Jag blev inte provocerad, närbilderna på maten äcklade mig mycket mer. Däremot är det så många nakna modeller i liknande poser att de tillslut flyter ihop till ett enda foto. Men det är ändå väldigt sevärt. Nu vill jag gå den där dyra fotokursen jag hittade, som verkar vara fullbokad. Fan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för introduktionen!

Ivana sa...

Jag vill också ut på en fin fotoutställning. Och fotokurs skulle man inte tacka nej till, att ha en bra kamera garanterar inte att man alltid få bra kort har jag märkt. Suck!

TORGNYSDOTTER sa...

det där är ju som typ mapplethorpe-upplevelsen! Man tittar på sm-porträtten, men mår dåligt över växt-stilleben. Det är märkligt.
Jag blev sugen att gå. Tack för inspiration!

Anne sa...

Säger som du. Ge mig 3000 och en fotokurs. Ska kolla in utställningen i nästa vecka.

Matilda sa...

Ge mig ledigt för en resa till Stockholm och pengar till inträde på Kulturhuset så är jag nöjd. Skulle också vilja se den där utställningen.

egoistiska egon sa...

haren: så lite så!

ivana: det där har du helt rätt i, att en bra kamera inte gör en bra fotograf. men det är alltid en god början ;)

torgnysdotter: ta med dig tommy nilsson en kväll och kika runt! de har öppet till 21, inträde nada.

anne: berätta vad du tyckte sen!

matilda: utställningen är gratis! kom hit, kom hit.

Anonym sa...

Tack för tipset, kanske blir ett besök när jag ändå är i Stockholm under helgen.

Hälsningar

Robert