söndag, november 02, 2008

duktig flicka.

Att sitta still är sällan min grej. Förra helgen skrev jag duktigt om att det är smart att lyssna på p3-dokumentär i ipoden samtidigt som man städar. Den här söndagen blev det tvärtom. Programmets sändning var höjdpunkten, men eftersom det kryper i kroppen när jag bara gör en sak åt gången så slutade det hela med att jag under programmets två timmar hann med att äta kvällsmat, klippa naglarna, putsa skorna, rengöra spishällen och putsa kaklet i köket. Nu känner jag mig både duktig och dum. För hur duktigt och praktiskt och tidssparande det än är att bete sig så kan jag sätta en hundring på att K hade två trevligare timmar. Han låg nämligen under en filt i soffan och halvslumrade lite. Även om jag kanske aldrig kommer att kunna bete mig så vänligt mot min kropp så vore det ju roligare om jag omsatte det hela till att göra något roligt samtidigt. Något som jag vill göra. Istället för att hela tiden hitta saker som jag bara måste göra, som att rengöra kaklet, för om jag inte gör det nu kanske det aldrig händer och då vettefan vad för hemskheter som kan hända. Och sen när jag gjort sakerna är jag för trött för att göra det jag vill göra. Eller så har tiden tagit slut. I'ts a never-ending story. När vår ekonomi tillåter kommer jag att omedelbums skaffa städhjälp. Tills dess får jag glo längtansfullt på lappen på kylskåpet från den där firman som städar och erbjuder en gratis badrumstvätt om man blir kund. Kaklet i badrummet ser ju förjävla äckligt ut. Hm.

Inga kommentarer: