måndag, november 24, 2008

en snodd bokenkät*.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Beror väl på vad man menar med värsta. Under vissa pluggperioder har jag läst ut nobelpristagare på engelska på två dagar, och det har inte varit speciellt trevligt med tanke på tempot. Däremot så kommer jag säkert att minnas de böckerna för resten av livet eftersom de var så fantastiska och jag skulle säkert aldrig ha läst dem frivilligt.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Oj. Återkommer ständigt i tankarna till Jules Vernes Den hemlighetsfulla ön som jag läste om och om igen som liten. Annars så har ju de flesta böckerna jag tycker är bra påverkat mig på ett eller annat sätt, har dock svårt att säga vem som påverkat mest.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Loranga, Masarin och Dartanjang gjorde mig rädd för att det fanns tigrar i skogen under flera år. Jag bodde bokstavligt talat i skogen. Ni förstår traumat.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag kan stoltsera med att ha bokmärken som faktiskt föreställer mig själv. K gjorde bokmärken till en kund en gång, och de använder sig bland annat av ett illustrationsporträtt K gjort med mig som förlaga. Således är även jag på bokmärket. Men, jag måste erkänna att jag även använder Pocketshops bokmärken lika ofta som mina egna.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Till och från jobbet på tunnelbanan. Ibland på kvällarna innan jag somnar. Vill läsa oftare, men vet inte när jag ska hinna.

6. Vad var den första bok du läste?
Minns inte. Men jag lärde mig läsa med hjälp av Bamse-tidningar som 5-åring.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket är smidigare, men inbunet känns mer genuint. Köper bara pocket men får bara inbundet av pappa.

8. Vilken bok läser du nu?
Shantaram av Gregory David Roberts.

9. Och vilken sida är du på?
573 av 936.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?
Nej.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Om jag inte känner igen titel eller författare så påverkar omslaget väldigt mycket för att jag ska börja intressera mig för boken. Älskar snygga böcker! I andra fall påverkar omslaget, men olika mycket från fall till fall. Ibland får man ju ta ett fult omslag om man blivit rekommenderad en bok. Men det skär lite i hjärtat, det gör det.

12. Sidantalet, då?
Jodå. Max 500 brukar kännas rimligt. Fast samtidigt läser jag ju en 900-sidorsbok på engelska just nu, så jag är väl inte direkt konsekvent.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Vem fan gör det?

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja. Bland annat Den hemlighetsfulla ön. Annars läste jag mängder med deckarböcker som liten av typen Kitty och Fem-böckerna. De kunde jag läsa gång på gång på gång.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte vad jag vet?

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag kan slänga dem/ge till Stadsmissionen om jag inte gillar böckerna. Annars ställs de i hyllan. Vill jag ge ngn annan samma läsupplevelse lånar jag ut eller köper boken till dem.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Oftast inte.

18. Just det, läser du i badrummet?
Sällan.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Har ett sms i utkorgen på mobilen med titlar jag önskar mig till julklapp. Annars skriver jag upp vilka böcker jag läst i min kalender varje år, men inga kommentarer eller så.


*snodd från alexandra

10 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

men visst är det som ett mysterium!? Vilka är dessa människor som läser sista sidan? Det verkar ju helt sjukt.

Min djupaste loranga-sympati. Jag är fortfarande livrädd.

TORGNYSDOTTER sa...

ps! jag hade också dig som bokmärke ett tag men du försvann på rhodos. Kan man få ett nytt?

egoistiska egon sa...

Ja, det är garanterat mycket sjuka människor. ;)

Klart du kan! Jag ska ha ett lager någonstans.

Anonym sa...

får jag sno denna av dig?

jag gillar fråga 15... ska fundera extra på den =)

egoistiska egon sa...

klart du får!

jag vet, den tål att tänkas på :)

Anonym sa...

en gång tappade jag en mattebok i badet, men det var mest en olycka för bokens del... den var vågig och fin sen.

egoistiska egon sa...

haha! och då undrar jag ju varför du läste en mattebok i badet?

Jenny sa...

Jag läser ibland slutet först. Jag har fått det från mamma, som säger att det är för att vi är för nyfikna och det är därför jag kommer vilja veta könet på mitt barn redan när det ligger i magen.

egoistiska egon sa...

men jenny, det där är konstigt. :) jag är också nyfiken, men det gör ju bara att jag vill läsa ut boken fortare. ibland kanske man inte ens fattar slutet om man läser det först? eller att det förstör resten av läsningen?

Anonym sa...

Jag tittar alltid ned när jag kommer till sidan 100, automatiskt. Är det bara jag?