tisdag, maj 19, 2009

hejdå mjölk! hejdå vete! hejdå apelsiner! hejdå jordnötter!

Antagligen är jag allergisk mot mjölk. Och vete. Och apelsiner. Och jordnötter. Trots att jag väl egentligen anat att det fanns en matallergi som bodde i kroppen så var jag väl inte riktigt beredd på att det kan vara så omfattande. Nu väntar någon form av avgiftningsperiod. Nolltolerans, så gott det går. Trött och hungrig började jag gråta på coop när jag bara ville köpa lite mjölk att kunna ha i kaffet men inte fattade vad jag skulle köpa. Blev lite lycklig när jag hittade keso utan laktos. Blev ledsen igen när jag kom på att jag inte får äta några mjölkprodukter, så laktosfria grejer spelar ingen roll. Blev lite glad när jag hittade gott bröd som inte verkar innehålla vete. Blev ledsen när jag passerade godishyllan och ville köpa lite mjölkchoklad. Snyftade när jag plockade på mig en påse saltade sojabönor.

Jag vet att det finns så mycket ersättningsprodukter och att det inte är några som helst problem att laga mat utan mjölk och vete och att jag visst kanske kommer kunna äta måttliga mängder sen. Men just nu, precis just nu, när jag är hungrig och trött känns det inte så lockande eller kul att lusläsa innehållsförteckningar och lära sig fatta vad som betyder vad. Visste ni till exempel att ekologiska havregryn innehåller vete? Hejdå havregrynsgröt.

14 kommentarer:

PiaL sa...

Ett tips: testa soja-, havre- eller rismjölk i kaffet. Jättegott!

egoistiska egon sa...

Ja, jag köpte sojamjölk. Problemet är ju att det finns sjutusentrettiotvå varianter, och inget heter "mjölk" så jag blev helt förvirrad när jag väl stod där. Tog något som faktiskt hade beskrivningstexten "använd som vanlig mjölk". Får säkert koll på det där på nolltid. Just nu är det jävligt ovant bara...

egoistiska egon sa...

och tack för tipset såklart, glömde skriva det innan min utläggning kom om hur förvirrande det är... :)

Christina sa...

oh baby! känner med dig! det kommer att ordna sig, en uppförsbacke först men sen är du fena på det och kan alla innehållsförteckningar utantill.

värme!

Jenny sa...

Apelsiner här med. Men jag skiter i det (vilket ledde till att jag blev akut intagen på sjukhus i Mexiko - annan historia). Tycker att man kan få skita i det när man är trött, sen när man är pigg så kan man vara duktig igen.

egoistiska egon sa...

christina: fina du. du har antagligen alldeles rätt.

jenny: precis så tänker jag också. och så kommer det nog bli sen, men först ska jag försöka utesluta alltihopa ett tag så jag kan se hur det blir.

Ivana sa...

Jag har fått någon galen allergi som gör att jag är snuvig året runt. Förmodligen damm eller i värsta fall pälsallergi. Men jag vägrar kolla upp det, för så länge man inte bekräftar det så finns det inte, intalar jag mig själv haha!

Elin sa...

Åh, jag lider med dig!
Förstår verkligen att det känns tufft, speciellt såhär i början.

Verbal Kint sa...

Så himla trist! Läste "ville köpa lite mjölk att kunna ha i kaffet" och tänkte att det finns ju laktosfria alternativ (som jag själv använder). Men så lätt skulle det tydligen inte vara. Verkligen så tråkigt. Tar ju tid att skaffa sig nya vanor.

egoistiska egon sa...

Ivana: Ja, den taktiken har jag kört med ett bra tag. Men när det börja hända grejer som gör att man faktiskt mår ganska fysiskt dåligt så är det dags att kolla upp.

Elin: Tack snälla!

Verbal Kint: Nä, och dessutom verkar det vara lite knepigt med kombinationen av vete. Finns det inte mjölk i maten verkar det finnas vete. Men det ska nog ordna sig. Det tar nog lite tid bara. Och att det inte är så kul att byta vanor när man egentligen inte vill.

Underlandet sa...

Å vad tråkigt!
Men det här med att läsa innehållsförteckningar är bara i början, lovar. Man lär sig innehållsförteckingar utantill fortare än kvickt - jag var vegan i två och ett halvt år.

Anne sa...

hm, jag skrev en lång kommentar tidigare men den verkar ha fallit bort. Förstår dig helt och har också varit utan både mjölk och gluten i perioder och det är inte kul. Soja har jag aldrig lärt mig äta, avstår faktiskt hellre. Jag var hemskt ledsen när jag blev allergisk mot en massa frukt och tål i princip ingen mogen frukt, men man vänjer sig, äter det man kan. Hoppas det löser sig snart.

egoistiska egon sa...

underlandet: ja, man gör väl det. jag tycker det svåraste än så länge är att veta vad saker faktiskt innehåller när det handlar om varor som innehåller andra redan tidigare sammansatta varor. Typ bröd som innehåller havregryn, som ju uppenbarligen inte bara innehåller havregryn utan även vete, om man läser direkt på havregrynsförpackningen (men som det inte står ngt om på brödförpackningen...)

anne: tack! det känns skönt att någon annan har/har haft liknande känslor. jag tycker inte alls det känns roligt att utesluta BÅDE mjölk och vete, det är deprimerande att gå i matbutiken och inse att man inte ens kan äta laktosfria eller glutenfria produker. jag hoppas ju att det är som mest extremt nu, att jag sen kommer att kunna äta vissa saker ibland. hoppas.

It´s all about me sa...

Jag vet precis, och it sucks. Lycka till iallafall (har ju redan gett en bunt tips på ett annat ställe till dig, hoppas du får användning för't)