fredag, januari 14, 2011

hejhej csn.

Fick årsbeskedet häromdagen. Enligt deras planering har jag 22 år kvar innan jag är skuldfri. Är inte det ganska lite? Om 22 år är jag 51 år. Var övertygad om att jag skulle få betala till pension. Och det här startar säkert en våg av ilska: men är inte folk generellt förbannat gnälliga över csn-lånet? Det är ingen hemlighet att man lånar pengar, hur mycket man lånar och att de sen ska betalas tillbaka. Sen är ju vissa regler under tiden man lånar något man kan diskutera, t ex att man inte får tjäna för mycket samtidigt som man tar lån, men jag syftar på återbetalningsprocessen.

6 kommentarer:

Linn sa...

Håller med. Är chockad över hur lite jag ska betala (7000) på ett år. Det är ju liksom ingenting.

Sus sa...

Uuuhhh. :)
Inget alls att betala åt det hållet. Tjoflöjt. ;)
Men så var jag nära att hit the wall också... Jobb + studier i.. hur många år blev det.. 5-6 år?

egoistiska egon sa...

Linn: Har ungefär samma, typ 890 eller ngt. Vet dock mnga som har minst det dubbla, och jag fattar att det svider.

Sus: Justja! Skönt för dig. Å andra sidan lider jag faktiskt inte över mitt csn-lån. Inte just nu iaf...

It´s all about me sa...

Jag har 23 år kvar! :) M har noll...

Det gnälliga är väl bara att räntan har varit orättvis eftersom den har varit dubbel mot banklån och att när man tar ett banklån så är det massa saker att gå igenom och massa prövningar och information, men när det gäller CSN ger det till vem som helst - vilket resulterar i att: Vilka får ta smällen sen när tiotusentals hamnar hos kronofogden (vilket är fallet?).

När jag pluggade tyckte jag att 200 000 SEK var hur mycket som helst, nu känns det ganska lite faktiskt och SÅ värt det.. :)

Haren sa...

Jag håller med dig. Men sen fick jag ändå lite kräkkänsla när jag insåg att jag ska betala 16 000 någontingen. Alltså mest för att jag jobbar så pass lite fortfarande. Känns ju rätt konstigt att be J betala åt mig.

Mirijam sa...

Jag håller med, det är ju ett galet privilegium att dels få plugga gratis, dels få låna pengar så man överlever under tiden, oavsett vem man är och hur ens ekonomi ser ut. Jag betalar 562 kronor i månaden och varje gång jag trycker på "skicka betalning" så är jag så jävla nöjd över att jag faktiskt har en utbildning.