måndag, januari 03, 2011

fjärde kvartalet.

Detta är vad jag läst oktober november och december. Dock inte i rätt ordning och kanske fattas någon bok. Det här läste jag kvartal ett, det här kvartal två och det här kvartal tre.

Dödligt beslut - Kathy Reichs
3 av 5

Berättad i jag-form, vilket är lite annorlunda när det kommer till deckare. Lite väl detaljrik, men ok story.

Child of God - Cormac McCarthy
4 av 5

Otäckt. Vackert språk. Och otäckt. Tänk er The Road fast slimmat, nedbrutet och kvar är bara det allra bästa, både språkmässigt och det där som sätter sig krypande i ryggraden.

Cracks - Sheila Kohler
3,5 av 5

Det här är bra, men det hade kunnat vara så mycket bättre! Nästan frustrerande att läsa. Samtidigt - bra. Åh, ja ni fattar.

Carl XVI Gustaf - Thomas Sjöberg, Deanne Rauscher, Tove Meyer
3 av 5

Mycket har redan blivit skrivit om den här boken, och jag känner mig lite för partisk för att fälla något generellt omdöme. Jag tyckte ändå att den var läsvärd, och det hade jag nog gjort även om jag inte kände Tove.

Kackerlackorna - Jo Nesbø
3,5 av 5

Bra men inte riktigt ända fram. Det blir för surrigt och snurrigt på slutet.

Rödhake - Jo Nesbø
4,5 av 5

Det här är bra!

Kolka - Bengt Ohlsson
3 av 5

Jobbig på ett bra sätt. Men jag gillade inte riktigt slutet. Och lite märklig läsupplevelse överlag.

Igelkottens elegans - Muriel Barbery
3 av 5

Lite för mycket förväntat feelgood i kombination med filosofi. Okej, men inte så mycket mer än så.

Stad i ljus - Eyvind Johnson
2,5 av 5

Nja. Alltså, emellanåt är det ju så briljanta meningar att man blir alldeles kär men överlag är det mest Jaha?

En liten bok om konst - Anna Spaak, Vic Hendeberg, Catrin Carlberg
2 av 5.

Bra tanke, kul info och så vidare. Men det fungerar inte riktigt hela vägen.

Elsas mode - Sofi Fahrman
3 av 5

Positivt överraskad vilket antagligen gav det ganska höga betyget. Sträckläste en dag på stranden = perfekt.

The White Tiger - Aravind Adiga
Det här är vår nästa bokklubbsbok, så jag kan inte avslöja något ännu...

Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla - Håkan Nesser
3,5 av 5

Gillade mycket och samtidigt blev jag inte helt fast.

Magical Thinking - Augusten Burroughs
5 av 5.

Älskar Burroughs språk. Börjar se ett mönster i vad det är som gör att jag verkligen favoriserar vissa böcker - språket.

2 kommentarer:

It´s all about me sa...

Tänk vad olika man kan uppfatta en bok - jag fick absolut ingen feelgoodkänsla av Igelkottens Elegans, bara fransk, vacker melankoli och sorg.

Bokåret 2010 var så himla bra alltså, jag läste som aldrig förr - tveksamt dock att jag någonsin kommer in i den takten igen.

egoistiska egon sa...

Ja fast det är ju så kul att man faktiskt kan tycka så olika om samma bok! Och iaf för mig spelar yttre omständigheter in också, t ex har jag haft mkt svårare att tycka böcker är bra nu under hösten då jag inte haft läsro etc.