torsdag, juli 17, 2008

mitt framtida yrke.

Specialuppdraget gick väldigt bra. Därför fick jag näst intill omedelbart ett nytt specialuppdrag – att undersöka restaurangen som de europeiska människorna ska äta på vid sitt besök. Jag och J tog därför färjan till Fjäderholmarna igår. Solen sken och vi körde om två finlandsfärjor på vägen dit. På restaurang Rökeriet åt vi förrätt, huvudrätt, efterätt med specialutvalda viner och ett par glas bubbel till det. Vi beställde in två olika av varje rätt och bytte tallrik och vinglas när hälften var uppätet. Jag antecknade flitigt hur de olika vinerna passade med de olika rätterna. Vi bedömde vilka rätter som ska vara de europeiska människornas förstaval och vilka som ska vara de alternativa rätterna. Pratade med personalen och blev visade runt i lokalen. När vi tog färjan tillbaka igen hade vi ätit för min och Ks normala månadsbudget på Coop. Jag skulle inte ha några problem med att vara restaurangrecensent. Ju mer jag tänker på det, desto bättre låter det. Äta gott och få skriva om det, och dessutom få betalt för hela kalaset. I dagens samhälle behöver man ju nischa sig för att klara sig bra i arbetslivet. Restaurangrecensent. Det ligger fint på tungan.

2 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

jag håller nog med dig. Alla andra dagar. I dag skulle jag dö av blotta anblicken av en flaska vin.
För att inte tala om mat...

egoistiska egon sa...

ät lite du bara, så kommer du att vilja ha vin sen igen ;)