tisdag, januari 06, 2009

tre på mindre än en vecka.

Dagarna strax efter jul och nyår verkar alltid den bästa tiden på året för att läsa böcker. Sedan 2008 blev 2009 har jag hunnit läsa tre böcker, och hinner nog börja på en fjärde innan ledigheten tar slut imorgon. Först ut var nobelpristagaren Le Clézios Skattsökaren. Som balsam för läsögat och för hjärtat, framförallt om man som jag har en förkärlek för att läsa om spartanskt liv på tropiska öar. Fast denna typ av litteratur kräver nästan efterdiskussion för att nå sin höjdpunkt, och jag önskar att det fanns någon att diskutera boken med. Sen var det Leffe GWs Grisfesten. Jag har aldrig varit med om en författare som skriver så trovärdigt om polisväsendet. Nu återstår bara uppföljarna, sen har jag läst det mesta skönlitterära karln skrivit. Mycket ovanligt för att vara jag. Och så imorse då, när jag gick upp 07.45 i ett försök att vrida tillbaka dygnet lite, då läste jag ut Att tro på Mister Pip. Det verkar som att den hyllas här och där och lyfts fram som rekommendation i de flesta butiker jag sett den i. Jag tyckte om den. Det var en fin bok som la sig bra i magen. Dessutom handlar ju även den delvis om ett spartanskt liv på en tropisk ö. Men, jag måste hålla med om det recensenten i Svd skrivit: "Så synd att Lloyd Jones inte satte punkt trettio sidor tidigare." Nu tror jag att jag ska fortsätta med En halv gul sol.

6 kommentarer:

Bibblostick sa...

Hittade din intressanta blogg genom Visa Lisa. Eftersom du just läst Grisfesten så vill jag tipsa om Bo Widerbergs film Mannen från Mallorca.

egoistiska egon sa...

Åh, roligt att du hittade hit! Ja, jag har läst om filmatiseringen av boken, men har inte velat se den förrän jag läst boken. Men nu ska det bli av! Så tack för tipset :)

stambyte sa...

Åh boktips, I love.

Och En halv gul sol är riktigt bra, bara för att jag är en sucker för verklighetsbaserade historier, att man får veta mer om Biafra.

Bokklubb i storstan när jag kommer?

It´s all about me sa...

Herrejävlar vad du läser, jag försöker traggla mig igenom svensk maffia men jag har knappt kommit någon vart (ursäkt: har 15p´s tenta imorn)

Jag vill gärna veta vad du tycker om En Halv Gul Sol sedan, även om jag ser här att Veckat gillar den!

Ps. Det går ej att göra en blogglista i min blogg eftersom jag har tre bloggar på samma adress; bara två av dem har alternativet LAY OUT, och såklart inte h-bloggen. Suck!

Kenneth Grönwall sa...

Annaluna: Kolla om du kan uppdatera din blogg så att du får någon typ av Google-konto. Tror det är det som krävs för att man ska kunna komma åt lite "extra material". Om inte annat eller om du är osäker så kan du säkert hitta svaren under "Help".

egoistiska egon sa...

veckat: åh nu blir jag bara mer sugen på att börja, ska bli innan dagen är slut! gillar också verklighetsbaserade historier. sen är inte jag så knusslig om allt är på pricken "sant" (tänk A million little pieces). och bokklubb: du får info på fb snart... :)

annaluna: läste svensk maffia tidigare i höstas, det blir ju alltid lite tugnt med reportageböcker, men den är väldigt intressant och läsvärd. Ibland kan det ju vara smart att mixa en reportagebok med en skönlitterär!

och angående layout, jag tror K är något på spåren faktiskt... testa!