onsdag, oktober 04, 2006

hur skapas krig i TV?

"Torsdag den 5 oktober håller gästföreläsare Karin Fogelberg en öppen föreläsning om framväxten av krigsrapportering i TV.
Föreläsningen "Reportrar på plats: Studier av krigsjournalistisk 1960-2001" ingår i kursen "Krig och medier", men är öppen för alla intresserade. Föreläsare är Karin Fogelberg, docent vid JMG, Göteborgs Universitet.
Television har en central roll för vår föreståelse av krig och konflikter. Men vad vet vi egentligen om hur televisionen skapar sina skildringar av krig? Denna avhandling studerar framväxten av krigsrapportering i public service televisionens TV-nyheter. I fokus är ett urval av medialt uppmärksammade krig, från den svenska televisionens start fram till idag med tyndpunkten på Algeriet och Vietnamkriget. Det visas hur journalistikens villkor, konventioner och berättarstrategier skapar ramar för vad som kan skildras. Samtidigt påvisas att enskila reportrar genom att hantera dessa villkor på skilda sätt, kan skapa differentierade representationer av krig."

Fifasiken vad jag skulle vilja gå på det där imorgon. Så otro-o-oho-oligt intressant, kanske bland det mest intressanta i hela världen (subjektivt, heyhey!). Påminner dessutom lite om min b-uppsats som handlade om hur TV-nyheter framställer gärningsmän. Men jag kommer inte kunna gå, för jag måste jobba. Pengar, pengar och ansvar är tydligare viktigare i min lilla hjärna än en gästföreläsning. Nåja, en annan gång. Hrm.

5 kommentarer:

Anonym sa...

shit vad enormt intressant! jag hade mer än gärna också gått! (i lööv mkv - eller pkw som det heter hos oss.)

Anonym sa...

Om Sidney jobbar på universitetet? Ja det gör han säkert...Säg inte att du känner honom.

It´s all about me sa...

jag fick mail av Jedde!!

Anonym sa...

Ja det är samma Sidney.

egoistiska egon sa...

ak: fan vad roligt :) vad skrev han?